
A DSP nélküli UAD
A Sparkban úgynevezett "native" plug-ineket találunk, ez annyit tesz, hogy az UAD-2 plug-inekkel szemben nincs szükség a működtetésükhöz az Universal Audio saját DSP-jére, mert a számítógépünk processzorával is működnek bármilyen DAW szoftverben. A Spark egyelőre MacOS rendszerekkel kompatibilis, de őszre el fog készülni a Windows-on futó verzió is.
A Spark 13 plug-inje közül kettő vadi új szoftver hangszer, a többi ma már klasszikusnak számító UAD outboard emuláció.
A 13 plug-in tételesen:
- Waterfall B3
- Opal Morphing Synthesizer
- Teletronix LA-2A Collection
- UA 1176 Collection
- API 2500 Bus Compressor
- Lexicon 224 Digital Reverb
- Pure Plate Reverb
- Galaxy Tape Echo
- API Vision Channel Strip Plus
- Neve 1073 Preamp & EQ
- Studer A800 Tape Machine
- Ravel Grand Piano
- Moog Minimoog

Mindez lefedi a zenekészítés minden szegmensét: digitális hangszerek, preampok és EQ-k, kompresszorok, reverb és dealy, szalagos magnó... Minden, ami ahhoz kell, hogy egy szoftveres környezetben igazi analóg hangzást érjünk el.
A fentiek plug-inek nagy részét már nem kell bemutatni, azonban a két új eszközt érdemes közelebbről is megvizsgálni.

Waterfall B3
Az egyik új plug-in a Waterfall B3 szintén egy klasszikus, a Hammond B3 orgona digitális emulációja. Ez még egy igazi tone-wheel orgona volt, csöves erősítővel, forgófejes hangszóróval, amelynek a hangját mindannyian ismerjük olyan előadók jazz, R'n'B, funk és soul lemezeiről, mint Jimmy Smith, George Gershwin vagy Booker T. Jones. Az eredeti hangszer paraméterein túl a plug-in olyan extrákat is kapott mint a billentyűzet splittelése, reverb, különböző típusú mikrofonpárok többféle elhelyezése, és számos preset, amelyekkel a sípok és regiszterek hosszas állítgatását spórolhatjuk meg magunknak.
Opal Morphing Synthesizer
A Spark többi darabjához képest az Opal nem egy vintage eszköz emulációja, hanem saját fejlesztésű Universal Audio szoftver szinti, méghozzá nem is akármilyen. Három oszcillátoroának mindegykie tud analóg vagy wavetable hullámformát, mindegyikhez külön rendelhetjük a két (alul és felül áteresztő) filter valamelyikét, de akár ki is hagyhatjuk a szűrési fázist (thru). A filtereknek nemcsak a rezonanciája, de a slope-ja is állítható. Modulációs források tekintetében sem szűkölködik az Opal: két LFO és három burkológörbe áll a rendelkezésünkre, amelyek közül az egyik AUX, vagyis bármilyen paraméterhez hozzárendelhető. Ha szoftver szintit fejleszt valaki, akkor szerintünk ez a helyes irány!

DSP és native kéz a kézben
Az UAD Spark nemcsak azoknak lehet érdekes, akik most szeretnék fölfedezni a UAD plug-ineket. Aki rendelkezik már a Spark csomag valamelyik plug-injének DSP-s változatával, az ingyenesen letöltheti a native verziót is. A native és a DSP-s UAD kombinációjával ugyanis mi magunk dönthetjük el, hogy melyik plug-in fusson a DSP-ről és melyik native-ban, így optimalizálni tudjuk a DSP-k és számítógépünk processzorának működését.
Érdekesség, hogy eddigi tesztjeink alapján több UAD native plug-in jobban teljesít latency-ben, mint a DSP-s verzió. A 1176 AE DSP változatánál a késés 1143 minta, a native verzió esetében ez 55. Egy új MacBook Pro M1 Max-on ugyanez a kompresszor 7%-ot fogyaszt a CPU-ból, a Studer szalagos magnó mindössze 3%-ot. A szoftverhangszerek (Mini Moog, Ravel, Opal, Waterfall) viszont jócskán megdolgoztatják a processort, itt már 20% körüli a CPU.
Nézzétek meg A/D videóját is a témában!