Immersive Audio támogatás Apollo x16-ra
Mostantól az Apollo x16 egyészen 9.1.6-ig támogatja az Immersive Audio formátumot

Érdekes újdonság került a legújabb UAD szoftverfrissítésbe. Mostantól minden X16 interfész használható lesz immersive audio monitorozására is 9.1.6-ig.

A zeneipar az utóbbi pár évben fedezte fel, és kezdte beépíteni eszköztárába az immersive audio-t.

Jópár dalnál felfedezhettük ezt a formátumot, illetve a filmeknél már a technológia megjelenésekor átélhettük, hogy mit is tud nyújtani számunkra az új szemléletmód.


Időközben több cég is szabadalmaztatta saját formátumát, melyekben a standard surround rendszerekhez képest a “height” csatornák is helyet kaptak, illetve szabadon skálázhatóvá is vált a rendszer, hiszen objektum-alapon panorámázhatunk. Ezzel már 3 tengely mentén tudjuk a térben mozgatni a hangot.


A legismertebb, legelterjedtebb ilyen szabvány a Dolby Atmos.


Miért is érdekes a 2023. március 21-én megjelent UAD szoftverfrissítés az előbbiek fényében?

Egyértelműen azért, mert az X16 interfészek mostantól támogatják a formátumot, kihasználva az összes rendelkezésre álló kimenetet.


X16-osunk a frissítés után ismerni fogja többek között a Dolby Atmos, az Auro 3D és a Sony 360 szabványokat.


Összesen 9.1.6-os konfigurációig mehetünk el.

Ez tartalmaz a standard 9.1 surround rendszeren kívül még 6 height csatornát is, hogy pontosan halljuk a fejünk fölött lévő hangokat a térben.

A pontosabb monitorozást segíti az új konfigurációs ablak a Console-on belül, melyben egyesével, tized decibel pontossággal állíthatjuk be rendszerünk összes hangforrásának hangerejét.

 

Továbbá egy új pop-up ablakkal is bővült a Console, melyben kinagyíthatjuk a kimenő jelszintet mérő ablakot, pontosabb rálátást nyerve az egyes csatornákra kerülő jelszintre.


Amennyiben X6, X8 vagy X8P interfészünk van, a konfigurációs ablakban a standard surround rendszerünk hangerejét tudjuk az előbb ismertetett módon szabályozni.

Fontos kiemelnünk, hogy az Atmos, és hasonló szabványok támogatottsága kizárólag az X16-tal lesz elérhető, mert csak itt van ehhez elegendő kimenetünk.


Bár a többi interfész is bővíthető optikán keresztül, az nem garantálható, hogy tökéletesen fázisban, és időben is maradjanak az így nyert kimenetek.

Tovább is mehetünk az érdekességeket követve, hiszen az Apollo interfészek összekapcsolhatók egymással.


Ha meglévő Twin-hez, vagy x4-hez csatolunk egy immersive audio monitorozásra konfigurált x16-ot, akkor egyrészt használhatjuk a desktop interfészt monitor kontrollerként, de nyerhetünk plusz fejhallgató kimeneteket is, melyre DAW szoftverünkből egyedi binaurális mixet küldhetünk ki.

Ezzel megoldott az immersive audio monitorozása fejhallgatón keresztül is.


Fontos megjegyeznünk azonban, hogy valóban pontos surround, vagy immersive audio lehallgatást csak stúdiómonitorok használatával érhetünk el.

A binaurális audio is meg tudja ezt közelíteni, de mindannyiunk füle egyedi, így sose lehet annyira pontos, mintha valóban térben hallanánk a hangokat.

SOMA Laboratory hírek és verseny
Hírek a SOMA laborjából