SSL Bus+
Információk első kézből a gyártó legfrissebb outboard eszközéről

 Az első bus compressor példányok a 70-es évek derekán jelentek meg, berobbantva a gyártót a köztudatba. Számtalan felvételt "ragasztott" már össze az SSL. Az áramkört azóta sokan újraalkották, áttervezték, de egy tény maradt: a Bus Compressor egy igazi legenda.

Amikor azt hittük, már nincs több ebben a sokat alkalmazott dizájnban, az SSL letette az asztalra a Bus+ kompresszort, ami új életet lehelt az eredeti elképzelésbe. Hogy hogyan, és, hogy valójában mennyire jól alkalmazható az új eszköz, cikkünkben bemutatjuk pár gyakorlati tipp mellett. Készüljetek, nem lesz rövid!

Kezdjük az alapoktól

Az első Bus Compressor-t az SSL 4000b pult center szekciójában találhatjuk meg. Hangja nyomot hagyott rengeteg felvételen. Alkalmazásával összeránthatunk hangszercsoportokat, de akár a teljes mixnek karakteres, koherens hangzást kölcsönözhetünk.

Paraméterei között szerepelt a küszöbérték és makeup gain mellett egy 6 lépésben kapcsolható attack, valamint egy 5 állású release állító. Ezek klasszikus értékeit már mindenki kívülről fújja, aki találkozott a hangmérnök szakma mélységeivel.

Az áramkörnek több változata is megjelent. Ezek az idő előrehaladtával egyre transzparensebb hangzásúak lettek.

Új játékos a színtéren

Sokan adtak ki klónokat, vagy módosított bus compressor áramköröket, azonban az SSL funkcionalitás terén mindegyik kint lévő változatot sikeresen felülmúlta.

Címszavakban az eszköz 2 unit magas házában elfért 2 kompresszor, melyeket együttesen is használhatunk L-R, vagy M-S sztereó üzemben, állíthatjuk karakterüket is. Ezen kívül bekerült egy dinamikus hangszínszabályzó, kis ügyességgel elővarázsolhatunk egy tranziens expandert, illetve több haladó beállítást is kaptunk a kompresszorokhoz.

Modern idők klasszikusa

A Bus+ nagy újítása a vezérlés. A teljes jelút kizárólag analóg komponensekből épül fel, de az előlapon található forgatópotméterek nem azonnal ebbe nyúlnak bele.

Sok lépéses arretáló felépítésűek, helyzetüket egy mikrokontroller olvassa, majd ennek megfelelően állítja a mögöttes áramkör paramétereit.

Ennek több előnye is van. Egyrészt nagyon pontos a két oldal közötti egyezés, így akár mastering folyamatoknál is hű társunk lehet a Bus+, másrészt ez a fajta vezérlés lehetővé teszi komplexebb beállítások elérését is kevesebb gomb/kapcsoló használatával.

Most, hogy tisztáztuk az alapokat, merüljünk el mélyebben a Bus+ képességeiben tényekkel, és pár gyakorlati példával.

Kompresszor

Mi változott?

A Bus+ két oldalán a két kompresszor néz szembe velünk egymáshoz képes szimmetrikus elrendezéssel.

A Bus+ kompresszor kezelőszervei

Ami elsőre feltűnik, hogy kibővültek az opciók. Az attack-ot a több lehetséges állás mellett hosszabbra, 40 miliszekundumig tudjuk kitolni, a release pedig kapott egy új, Auto2 programfüggő állást, amit az SSL elsősorban teljes mixekre javasol, de, mint tudjuk a zene mindig is szubjektív volt, úgyhogy mindenkit kísérletezésre buzdítunk!

Maximum 20 decibel makeup gain áll rendelkezésünkre, melyeket 1 decibeles lépésekben szabályozhatunk. A forgatópotmétert nyomva tartva felvillan a "fine" jelzés, mellyel már csak 10 decibelt adhatunk maximum a jelre, de azt fél decibeles lépésekben tehetjük meg. Ez a fajta finomhangolás segít, hogy a gain struktúránk rendben legyen a kompresszor körül. A potmétert röviden nyomva a makeup gain helyzete megváltozik, és a dinamikus eq mögé kerül.

Találunk még egy mélyvágó szűrőt, ami alapjáraton a bejövő jelen dolgozik a detektor előtt, de segítségével, amennyiben van a Sidechain bemenetre bekötött jelünk, beválaszthatjuk azt a jelútba vagy a kompresszornál, vagy a dinamikus hangszínszabályzónál, vagy mindkettőnél egyszerre.

Menjünk tovább az őrültebb dolgokra! Oldalt 3 gombot látunk. Vegyük sorba őket!

A "Low THD" opció transzparensebbé teszi a kompresszort a mélytartományban. Segítségével definiált, ütős mélyeket alkothatunk torzítás nélkül

Az F/B opció a két lehetséges detektor üzemmód között kapcsol. Alapból feed forward az áramkör, azaz a detektorra kerülő jel független a kompresszortól. Ez egy erőteljes, agresszívabb karaktert ad. Majdhogynem limiterként is tudjuk használni ilyenkor az eszközt. A gombot benyomva a feedback viselkedést kapjuk. Ilyenkor a detektor a kompresszor utáni jelre figyel. Ez egy levegősebb, lazább dinamikaszabályzást tesz lehetővé, hiszen hiába állítjuk az arányt nagyra, az a valóságban nem lesz akkora, hiszen a kompresszor már redukálta a detektorra kerülő jel amplitudóját. Ezzel is igencsak megéri kísérletezni.

A sorban utolsó opció a 4k Mode. Ezt felfoghatjuk úgy, mintha lenne két teljesen más kompresszorunk. A gomb benyomásával a VCA-k aszimmetrikus üzemre állnak át, plusz egy kellemes harmonikus torzítás is megjelenik. A karakter közelít az eredeti 4000-es pultok hangzásához. Ha hosszan nyomjuk a 4k Mode gombot, az előbb említett két kapcsolóval tudjuk a torzítás mértékét szabályozni.

Jöjjön most egy tipp, amit szinte minden profi hangmérnök sokat alkalmaz. Állíts be egy kellőképpen koszos, agresszív kompressziót! Legyen karakteres, gyors, akár a 4K opciót is használhatod hozzá! Ezután a mix potmétert tekerd le teljesen a "Dry" állásra, majd lassan kezdd el visszaadni, amíg el nem érsz egy "sweet spot"-ot, ahol dinamikusnak hangzik az anyag, de mégis karakteres, koherens és hangos. Így csinálhatunk parallel kompresszort a Bus+-ból egyszerűen. Később még írunk erről, hiszen a Mix kontrollerben is van még több.

Dinamikus EQ

Az új jövevény

Mióta világ a világ, az SSL soha nem tervezett még ilyet. Most ez megváltozott. A Bus+ fekete sapkájú kontrollerei egy dinamikus hangszínszabályzót vezérelnek, aminek két band-jét a hozzájuk tartozó LF és HF potméterek rövid megnyomásával aktiválhatjuk.


Két opciónk van: balra tekerve a küszöbértéket meghaladva kompresszálunk, azaz a választott frekvenciatartományon tömörítünk. Jobbra tekerve megváltozik az irány, mintha 1 és 0 közötti arányt választanánk a kompresszoron, és a küszöbértéket meghaladó jelünk még kap plusz amplitudót.

Két oldalt megtalálhatjuk a hagyományos shelving filtereket, mely sztereó üzemben magas és mély, mono, vagy Mid/Side opció esetén csak mélytartományt kezel +-10dB tartományon belül. A gombot megnyomva a híres SSL G konzol koszosabb, karakteresebb hangszínszabályzója kerül elő. Ezt a "G" jelzés alatti LED jelzi.

Itt még nem ér véget a DEQ tudása, hiszen, mivel digitálisan vezérelt az eszköz, minden kontrollert akár több funkcióra is használhatunk.

A mély és magas tartományt a középső konzolon gyorsra vagy lassúra választhatjuk. Ez drámaian megváltoztatja a hangzást. Ezen felül a magasakat kezelő filter nem csak shelving, de bell is lehet.

Ha hosszan nyomjuk az LF vagy HF kontrollereket, a GR méterek hirtelen beugranak középre, majd a HF/LF Fast gombokkal állíthatjuk be a filterek frekvenciáit, illetve a szélességüket. Első hardveres dinamikus eq-ra nem is rossz ugye?

Itt sem marad el a gyakorlatban is alkalmazható tipp. Ha szeretnétek kitakarítani a mélytartományt, tekerjétek le a mély shelf szűrőt, majd kompenzáljátok vissza a DEQ LF sávjával, amit állítsatok gyors reagálásúra. Ezt mi akusztikus dobokon teszteltük, de itt is nyitottak az opciók. Természetesen kulcsfontosságú a felvétel minősége, de szinte mindig működik a trükk.

Középső szekció

Üzemmódok, méterek

Középen találjuk a két szokásos SSL Gain Reduktion mérőt, ami, ahogy az előzőekben írtuk, a dinamikus eq paramétereinek kijelzésére is szolgál.


Az eszköz közepén elhelyezett kezelőszervek lényege az alapműködés meghatározása. A "Mode" gombot használva tudunk váltani az üzemmódok között. Röviden nyomva jobbra, hosszan balra ugrik a jelzés. Négy üzemmód áll rendelkezésünkre:

  • Classic Stereo: Az 1-es csatorna lesz a master, segítségével mindkét oldalt ugyanúgy állíthatjuk csak a bal oldali kezelőszerveket használva. A detektor itt szokásos, standard linkelésben üzemel, azaz mindig a nagyobb jelszintre reagál oldalaktól függően. Ez az alap beállítás.

  • Σ S/C Stereo: Itt minden egyezik az előző üzemmóddal, kivéve a detektorra kerülő jel, hiszen itt egy mono sum-ot készít a Bus+, majd erre reagál. Ez kiemeli a mid sávot, előrébb hozva minden elemet, ami középre panorámázott a mixben.

  • Dual Mono: Itt aktívvá válik a jobb oldal is. Linkelés nélkül, két teljesen külön mono kompresszort kapunk. Felhasználhatjuk szinte bármilyen elemre, ahol az SSL karakteres, gyors dinamikaszabályzására van szükség.

  • Mid/Side: A sokoldalú sztereó üzem. Ilyenkor a bal oldal a mid, a jobb pedig a side sávokon dolgozik. Külön paraméterezhetünk, ezzel befolyásolva a sztereóképet is. A csatornák választógombjait hosszan nyomva szólózhatjuk a mid vagy a side csatornákat, ha szeretnénk meghallgatni kontextus nélkül is, hogy mit alkottunk.

Egyszerűen kapcsolhatjuk a bypass-t a csatornák választógombjainak rövid megnyomásával. Ez sztereó üzemben egyszerre állítja mindkét csatornát, dual mono-ban, illetve Mid/Side-ban pedig külön deaktiválhatjuk a két kompresszort.

A Dual Mono és Mid/Side üzem esetén a dinamikus hangszínszabályzók is kettéválnak. Itt megszűnik a standard high shelf filter. Fixen csak a mélyeket emelhetjük vagy vághatjuk.

Power User

Extrákat mindenkinek!

Bár már így is belementünk a részletekbe, a Bus+ még mindig tartogat pár érdekességet, aminek elérése nem feltétlen triviális annak, aki először ér hozzá az eszközhöz. Segítünk.

Bekapcsolás közben a "Mode" gombot nyomva tartva setup módba bootol a vezérlés, ami plusz beállítási lehetőségeket kínál.

A bal oldali "Low THD" és "F/B" gombokkal a ledek fényerejét állíthatjuk 8 lépésben, ezzel személyre szabható a kompresszor megjelenése. Sötétben se lesz vakító a visszajelzés.

Most jöjjenek a ténylegesen hanggal foglalkozó extrák.

  • Mix Control Mode: Setup üzemmódban a Makeup potméter feletti "Fine" led alapból zölden világít. Ha benyomjuk a kontrollert, ez narancssárgára vált. Ez kapcsol a klasszikus wet/dry és a parallel opciók között. Az előbbi nem más, mint egy crossfade a kompresszált és az eredeti jel között. Az utóbbi olyan, mintha két faderünk lenne. Az egyiken a tiszta jel jön, a másikon a kompresszált. Parallel üzemmódban a tiszta jel mindig változatlan marad, ehhez keverhetjük hozzá a kompresszor kijövő jelét a "Mix" kontrollerrel.

  • Operating Level: A jobb oldali 4K nyomógombbal lehetőségünk van a bemeneti jelszintet megváltoztatni. Alapból unity gain, azaz változtatás nélküli a bemenet. Ezt fehér fény jelzi. Ha benyomjuk a 4K gombot, először pirosra vált. Ez 10 decibeles emelést ad a bejövő jelnek. Szerencsés lehet alkalmazása, ha audio interfészünk kimenő jele kicsi. A gyártó a saját hangkártyáinál ajánlja az opció használatát. Professzionális konvertereknél nem lesz erre szükség. Még egy kapcsolásra zöldre vált a gomb. Ez 5 decibelt csillapít. Hasznos lehet mastering alkalmazásoknál, ahol eleve hangos anyaggal dolgozunk.

  • Input LPF: A jobb oldali LF kontroller megnyomásával az összes bemenetre egy 18db/oktáv meredekségű mélyvágó szűrőt helyezhetünk el 26Hz-nél. Ez segíthet, ha interfészünkből sok mély zaj érkezik, vagy ha a kiküldött jelben összegyűlik igen sok 0-20Hz közötti felesleges információ.

  • Side Solo Mode: A kettes csatorna nyomógombját használva beállíthatjuk, hogy a Side jelet szólózva egy mono jelet halljunk mindkét csatornán egyező polaritásban, vagy úgy mutassa nekünk a Bus+, ahogy eredetileg lenne, azaz az egyik oldalon fordított polaritással.

  • Jobb méter sztereó mód: Alapból sztereó üzemben csak a jobb mérő mutatja, hogy mit csinál a kompresszor. Természetesen ezt is meg tudjuk változtatni. Az 1-es csatorna aktiváló gombját megnyomva sztereó módban is aktív lesz a bal oldali GR mérő.

Ha a nagy kísérletezésben nagyon elpiszkáltuk volna a Bus+-t, egyszerűen csinálhatunk gyári alapbeállítást a két Low THD gombot hosszan nyomva tartva.

Nem is az SSL-ről beszélnénk, ha nem rejtettek volna el az eszközben egy easter egg-et. Ahogy a nagy Duality Fuse konzolban előhívhatunk egy memóriajátékot, úgy a Bus+ esetén is gyermeknek érezhetjük magunkat egy kis ideig.

Bekapcsolás közben nyomva kell tartani a következő gombokat: CH1, HF Bell, HF Fast, LF Fast. (Mindegyik a bal oldalon)

A játék a mode megnyomásával indul. Az előbb említett kapcsolókra egy random színt választ a Bus+. A feladatunk, hogy ezt 6 körön belül kitaláljuk. Miért lényeges ez? Mert ha sikerült a játék, elérhetővé válik egy tranziens expander, amit normál üzemben a HF Bell hosszú megnyomásával hozhatunk elő.

Van rá mód, hogy ne kelljen végigjátszani a játékot, de ezt most kivételesen titokban tartjuk.

Ez mind szép és jó, de hogy szól?

Hozzá kell érni, hogy biztos legyen.

El is mondtunk mindent, ami szép és jó, de tudjuk, hogy nem sokat ér, ha nem lehet személyesen is megsimogatni a kompresszort.

Jól látjátok, a fenti képet már mi készítettük a Bus+-ról, ami folyamatosan bent lesz a tesztszobában, és csak rátok vár, hogy kipróbáljátok!

# SSL
Itt az új Keylab Essential Mk3
Az Arturia bemutatta elérhető árú kontrollerének legújabb generációját